BAB: KEPASTIAN ADANYA SYAFAAT DAN KELUARNYA ORANG YANG BERTAUHID DARI NERAKA

116. Abu Said Al-Khudri r.a. berkata: Nabi SAW. Bersabda: Akan masuk ahli surga ke surga, dan ahli neraka ke neraka, kemudian Allah memerintahkan: Keluarkanlah dari neraka orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari iman.  Lalu dikeluarkan mereka dalam keadaan sudah hitam warna mereka, lalu dimasukkan ke dalam sungai kehidupan (nahrul hayat), maka tumbuhlah mereka itu bagai biji yang tumbuh setelah ada air bah, dan tidaklah tumbuhnya berwarna kuning berbelit (berkait).  (Bukhari, Muslim).

13 thoughts on “BAB: KEPASTIAN ADANYA SYAFAAT DAN KELUARNYA ORANG YANG BERTAUHID DARI NERAKA”

  1. Maha besar allah….kita tak ada apa2nya di dunia ini.. Amal dan takwa yang membuat kita bahagia,terhormat,yang pasti mndpt ke ridhoan AllAH.

  2. Assalamualaikum. semoga Rahmat Allah selalu bersama kita.

    mau tanya, ada yang bilang kalau setelah dihisab, maka yang banyak amalan kebaikannya maka akan lansung dimasukkan ke Syurga Allah SWT. Dan bagi manusia yang ringan timbangan amal kebaikannya maka akan lansung masuk Nereka, dan mereka kekal didalamnya.
    harap penjelasannya.

  3. SASTRAJENDRA

    dan yg patut di ingat, masuknya ahli surga ke surga adalah karena Rohman dan Rohim ….

  4. aslmkm,,

    hadits itu dalam sebab apa keluanya akhi.. tlg dijelasin, biar ga membingungkan. soalnya di Alquran tidak ada satupun ayat yg menerangkan klu udh msk ke neraka bs msk syurga lg..

  5. ashaduallailahaillah wasahaduanamuhamadarasullah….aqu bersaksi tiada tuhan selain alllah dan muhamad adalah utusan allah…..ya rasulallah terima kasih ats kasih sayngmua yng telah kau limpahkan kepada kami umatmu….ya allah limpahkanlah rahmatmu kepada baginda kami nabi muhamad….AMIN ya rabbal alamin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Scroll to Top